donderdag, 3 november 2011

Uit het boek der psalmen
16, 7-11


Ik prijs de Heer die mij inzicht geeft,
zelfs in de nacht spreekt mijn geweten.
Steeds houd ik de Heer voor ogen,
met Hem aan mijn zijde wankel ik niet.

Daarom verheugt zich mijn hart en juicht mijn ziel,
mijn lichaam voelt zich veilig en beschut.
U levert mij niet over aan het dodenrijk
en laat uw trouwe dienaar het graf niet zien.

U wijst mij de weg naar het leven:
overvloedige vreugde in uw nabijheid,
voor altijd een lieflijke plek aan uw zijde.

4 opmerkingen:

  1. Voordat ik deze psalm las had ik inderdaad al mijn geweten laten spreken in de nacht. Ik heb er weer een jaar bij gekregen van God en ik dacht er over na hoe ik het afgelopen jaar had doorgebracht, of ik Hem gediend had, enz. Wonderlijk dat het citaat van vandaag dan een psalm is waarin het spreken van het geweten in de nacht genoemd wordt. Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij kunnen allemaal veel leren van de ervaringen van bekende Bijbelse personen: Abraham, Sara, Mozes, Ruth, David, Esther, Paulus en anderen. Maar ook uit verslagen over minder bekende personen kunnen we iets leren. Door over Bijbelse verslagen te mediteren, kunnen we doen wat de psalmist zei: „Ik heb mij God voortdurend voor ogen gesteld. Omdat hij aan mijn rechterhand is, zal ik niet aan het wankelen worden gebracht” (Ps. 16:8). Hoe moeten we dat opvatten?
    Een soldaat hield zijn zwaard gewoonlijk in zijn rechterhand, waardoor zijn rechterkant niet beschermd werd door zijn schild, dat hij links droeg. Maar wanneer er aan zijn rechterkant een vriend streed, was hij beschermd. Als wij God in gedachte houden en zijn wil doen, zal hij ons beschermen.
    johan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank U wel, Vader, om mij INzicht (zicht in mezelf) te geven. U wijst mij Liefdevol naar de zwakke plekken in mezelf. Nog véél werk aan de winkel. Elke dag opnieuw. Is dat Groeien in Uw en naar Uw Liefde ?, kleintje.

    Gelukkige verjaardag, Isa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkige verjaardag, Isa, mooie psalm voor jou en voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen