donderdag, 22 december 2011

Uit het evangelie volgens Lucas
1, 46-55


Maria zei:
‘Mijn ziel prijst en looft de Heer, mijn hart juicht om God, mijn redder: Hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares. Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen, ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan, heilig is zijn Naam. Barmhartig is Hij, van geslacht op geslacht, voor al wie Hem vereert. Hij toont zijn macht en de kracht van zijn arm en drijft uiteen wie zich verheven wanen, heersers stoot Hij van hun troon en wie gering is geeft Hij aanzien. Wie honger heeft overlaadt Hij met gaven, maar rijken stuurt Hij weg met lege handen. Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar, zoals Hij aan onze voorouders heeft beloofd: Hij herinnert zich zijn barmhartigheid jegens Abraham en zijn nageslacht, tot in eeuwigheid.

1 opmerking:

  1. Maria leeft in elke vrouw
    in elke kleine mens
    die om het even waar wordt vergeten
    en over het hoofd gezien.

    Maria leeft in elke vrouw
    in elke kleine mens
    van wie niemand nog iets verwacht.

    Maria leeft in elke kleine mens
    die niet berust
    bij minachting of onmacht
    maar die
    - tenminste bij zichzelf -
    de hoop wakker houdt
    dat ook een neergeslagen mens
    ooit rechtop zal komen.

    Maria leeft in elke mens
    die weigert te verlammen in de angst
    en durft geloven in dat woord:
    vrees niet,
    met jou wil God
    iets nieuws beginnen.

    Ieder mens
    kan in zijn leven
    de kiemen dragen van een nieuwe toekomst.

    Carlos Desoete

    Graag gedeeld

    Omer

    BeantwoordenVerwijderen