zondag, 3 november 2013

Uit het evangelie volgens Lucas
19, 3-6


Zacheus wilde Jezus zien, om te weten te komen
wat voor iemand het was, maar dat lukte hem niet
vanwege de menigte, want hij was klein van stuk.
Daarom liep hij snel vooruit en klom in een vijgenboom
om Jezus te kunnen zien wanneer Hij voorbijkwam.


Toen Jezus daar langskwam, keek Hij naar boven en zei:
‘Zacheus, kom vlug naar beneden, want vandaag moet
Ik in jouw huis verblijven.’


Zacheus kwam meteen naar beneden en ontving Jezus
vol vreugde bij zich thuis.

4 opmerkingen:

  1. het is zoo menselijk : als ik wil zien wie jij bent, dan wil ik eigenlijk ook door jou gezien worden, ik wil dat je me aanspreekt bij mijn naam en dat je bij me wilt komen. En als jij dat doet, dan geef je me de kans om jou graag te zien. Dan verandert er iets in mijn leven, en dat maakt ons beide zo blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een steun is de Heer voor wie is gevallen,
    wie gebukt gaat richt Hij op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Regelmatig moet een mens eens 'de boom in', om (uit) te kijken naar Jezus. 'De boom' wordt dan een plaats van gebed en innige ontmoeting met de Heer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jezus riep Zacheus uit de boom.
    De ontmoeting met iemand die op ons beroep doet, kan een last zijn.
    Maar het kan ook een kans zijn om uit ons isolement te komen en in verbinding. Zo kan een hulpbehoevende ( die niet te fier is om zijn nood toe te geven ) door iets te vragen ook iets geven

    BeantwoordenVerwijderen