zondag, 29 juni 2014

Uit het boek Psalmen
34, 9a


Proef, en geniet de goedheid van de Heer.

5 opmerkingen:

  1. Het daarom eerst even rustig en stil maken,
    want in de drukte en gejaagdheid loop ik aan Hem voorbij.
    Bewust worden van Zijn Aanwezigheid.
    Hem werkzaam zien in mensen.
    Hem Aanwezig weten in hen die wij mogen dienen:
    eten en drinken geven, kleden, bezoeken, enz…
    Want Ik had honger, dorst, was naakt, ziek, als vreemdeling of in de gevangenis.
    “Al wat hij aan de minsten van de Mijnen hebt gedaan, zegt Jezus, hebt ge aan Mij gedaan”.
    Zo Jezus’ goedheid voel en tastbaar maken, daarvan zelf genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind dit een zeer merkwaardig citaat bij het begin van de Ramadan !
    Onze moslim-broeders en zusters beginnen te vasten ter ere van Allah vermoed ik
    Het valt ook op dat ze op het einde van de Ramadan gefeliciteerd worden
    (dat doen wij toch niet op 't einde van onze vasten)
    Weet iemand wat de Ramadan voor hen betekent ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De ramadan is voor de moslim is wat de veertigdagentijd is voor de christen, in de zin dat het de bedoeling is dat je je intenser dan anders tot God richt, tracht je leven te beteren daar waar nodig is door afstand te nemen van je zonden om de diepere mystieke dimensie van je geloof trachten te beleven met als doel meer 'in God' te leven.
    De christenen richten zich daarvoor op Pasen, de moslims niet, omdat ze de opstanding van Jezus niet erkennen.
    Bij moslims komt er ook, meer dan bij de christenen, een sociaal aspect kijken; iedere avond komen ze samen om met familie gezamelijk te eten. Is een mooi gebeuren.
    Bedoeling is ook (maar dat geldt eigenlijk ook voor het christelijk vasten) dat men tijdens de ramadan aalmoezen geeft aan wie dat nodig heeft.
    Uiteraard is daar nog veel meer over te zeggen, maar dat is toch zo'n beetje in een notedop waar het aankomt, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank u
      ik zal wachten met eten tot vanavond, dan komt m'n vriend :-)
      met hem kan ik des te meer proeven en genieten
      ook van de Heer, want m'n vriend is ook een gelovig mens

      Verwijderen
  4. Proef, de kruiden van het leven, samen proeven, samen delen, samen zijn, samen God laten werken door de stilte heen, is zo mooi, en zo fijn. God is liefde.
    In het contact met de ander word God zichtbaar... fijne zondag, en deel met elkaar Gods liefde.

    BeantwoordenVerwijderen