zondag, 2 november 2014


Uit de eerste brief van Paulus aan de Korintiers
15, 49


Zoals we nu de gestalte van
de stoffelijke mens hebben,
zo zullen we straks de gestalte
van de hemelse mens hebben.

8 opmerkingen:

  1. Heer, hoe stoffelijk we ook zijn
    ontsteek toch in ons Uw geest aub
    Het vuur dat Jezus is komen brengen
    moge ons herscheppen en bezielen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amen!Leer ons elke dag te varen naar het "diepe" in ons waar Uw Geest werkzaam is! Dank U Heer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bidden en offeren voor de overledenen, zij zijn nu van ons afhankelijk.
    Eenmaal in de hemelse heerlijkheid opgenomen kunnen zijn voor ons ten beste spreken.
    De dood heeft niet het laatste woord.
    Door de dood van Christus is de dood overwonnen.
    Zo wilde de Heer mij redden opdat ik niet verloren zou gaan.
    Meer hemels, eeuwigheidgericht leven.
    Me nu weten in dit aardse bestaan, maar met de eeuwigheid voor ogen.
    Zo zal wat hier ook gebeurt anders gezien worden, hemelgericht.
    Dit alles hier gaat voorbij alleen hoe ik alles hier gedragen heb, blijft!
    Aan mij meer offerbereid zijn, ten bate van de zielen van het vagevuur die op mijn offer en gebed aangewezen zijn.
    Zo mijn schatten verzamelen voor de hemel.
    De Heer heeft mij door Zijn dood verlost,
    op mij beurt mag ik door gebed en offer bijdragen tot de verdere verlossing van de wereld,
    zodat wat de Vader aan de Zoon heeft toevertrouwd niet verloren zou gaan.
    Door het zinvolle lijden en offeren voor de zielen van onze overledenen,
    zo met Jezus de dood overwinnen,
    mij door Hem tot zich laten trekken om eeuwig met Hem te mogen leven.
    Aan mij te leven naar Gods wil!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rare redenering dat de 'zielen van de overledenen' afhankelijk zouden zijn van ons (gebed en offer). De verlossing is er en komt er door het onvervangbare offer van Jezus Christus en door de barmhartigheid van God. Andere theorieƫn (door mensen ontworpen) veranderen daar niets aan of voegen daar niets aan toe (zou nogal pretentieus zijn, want dan stelt de mens zich in de plaats of op zijn minst op gelijke hoogte van God). De gebeden en offers (vooral financiƫle) voor de 'zielen in het vagevuur' is een tijdsgebonden verschijnsel (geweest) waardoor de kerk en kloosters inkomsten kregen. Of dat een christelijke houding is, valt zeer te betwijfelen. Nog altijd geeft de mens (ook de kerk) toe aan de bekoring zelf God te willen spelen. Wat de redding van de zielen betreft is de bijbel (= Gods woord!) duidelijk: "de barmhartigheid staat boven het oordeel", lees je daarin. Maar dat heb ik nog nooit horen verkondigen vanop de preekstoel. Waarom niet? Arme kerk die niet leeft van het woord van God bij gebrek aan kennis ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helmaal waar !!
      Anderzijds mogen we ook bidden voor de overledenen, zoals zij ook een 'voorspraak' kunnen doen voor ons. Ik denk dat we de band met onze overledenen dikwijls wat zoek zijn.
      kris

      Verwijderen
    2. De band met onze overledenen MOET in zekere zin ook losgelaten worden, denk ik, en tegelijk besefte ik pas na z'n overlijden goed wie m'n overleden vriend was : het is echt zoeken welke verbinding goed is en welke niet.

      Verwijderen
  5. De woorden van A.N. van 9:50 is de leer van ons Katholiek geloof.
    Wijn zijn medewerkers van God en Zijn huisgenoten !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. maar geen plaatsvervangers die Zijn 'werk' moeten doen

      Verwijderen