woensdag, 14 augustus 2013

Uit de profeet Jesaja
5, 20


Wee degenen die het kwade goed noemen en het goede kwaad,
die het licht tot duisternis maken en het duister tot licht,
die van zoet bitter maken en van bitter zoet
.

7 opmerkingen:

  1. In de Eerste lezing horen wij vandaag(de toespraak door Mozes tot het volk ): 'Trek naar het gebied enz. . . WANT DIT IS HET LAND DAT DE HEER JULLIE VOOROUDERS ABRAHAM, ISAAK EN JACOB ONDER EDE HEEFT BELOOFD.'
    Welke Heer/God deed die belofte? Ik dacht dat Mozes de eerste was aan wie de Ene God zich had geopenbaard. Dat met Mozes het monotheïsme begon. Welke God aanbaden Abraham, Isaak en Jacob en hun volgelingen dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op verschillende plaatsen in het boek Genesis vinden we beloften, die God doet aan Abram, wiens naam wordt veranderd in Abraham.
      De eerste belofte staat in Genesis 12:2 en 3:
      "Ik zal je tot een groot volk maken / ik zal je zegenen / ik zal je aanzien geven / een bron van zegen zul je zijn. Ik zal zegenen wie jou zegenen, wie jou bespot, zal ik vervloeken. Alle volken op aarde zullen wensen gezegend te worden als jij.’"
      God neemt Abraham niet apart om hem te isoleren, maar om de hele wereld te zegenen.
      De tweede belofte staat in vs 7: "Ik zal dit land aan jouw nakomelingen geven".
      De derde belofte vinden we in Genesis 13:14,15, nadat Lot naar Sodom was verhuisd: "Kijk eens goed om je heen, kijk vanaf de plaats waar je nu staat naar het noorden, het zuiden, het oosten en het westen. Al het land dat je ziet geef ik aan jou en je nakomelingen, voor altijd. En ik zal je zoveel nakomelingen geven als er stof op de aarde is: ze zullen even ontelbaar zijn als alle stofdeeltjes op de aarde." - Veel bijbel lezen, dan ontdek je hoe de zaak ineen steekt. - mm

      Verwijderen
  2. Ik bid dat wij allen in zijn licht mogen lopen en
    dat wij zo het licht van Zijn Goedheid uitstralen en
    dat wij ook voelen dat wij lopen in Hem, door Hem en met Hem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mm. dat was niet mijn vraag.

    Maar: welke God aanbaden de voorouders van Mozes?
    Vanaf Mozes verlieten de Israelieten het veelgodendom, vanaf dan erkennen zij dat er maar één God is.
    Ook Mozes ' schoonvader was nog een heidens religieus priester.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanaf het begin van de schepping is er altijd de wetenschap van de ene God, - de Ene Oorzaak van al het bestaande – geweest. De Ene God, de Ene Oorzaak, is in de wortel dan ook bij alle wereldreligies terug te vinden. Zelfs in het heidense animisme.

      Wat de eerste bijbelboeken betreft die volgens de traditie aan Mozes worden toegeschreven, mag wat het eerste boek Genesis ( ‘de wording’) betreft duidelijk zijn dat Adam en zijn zonen de eenheid van God kenden en dat er sprake was van een offercultus (zie het verhaal van Kain en Abel). Er wordt vermeld dat ten tijde van de derde zoon Seth men op aarde begon om de Naam van de Heer aan te roepen. Ook Noach bouwde voor de Heer een altaar.

      Bij al deze ‘Ouden’ is er dus een kennen van de Heer en Zijn Naam. We zien dit herhaald bij het verhaal van Mozes bij de Brandende Braambos, waar God zich bekend maakt als de IK BEN ( De Eeuwige), die de God van Mozes voorvaderen - Abraham, Isaäk en Jacob - is.

      Deze laatste vermelding kan gezien het bovenstaande dus niet als exclusief gelezen worden, want de God van Abraham, Isaäc en Jacob (die van belang zijn voor de geschiedenis van het volk Israël), was ook de God van hun vaderen: Adam, Set, Noach, tot aan het begin van de wereld dus. Hij was ook de God van de ‘heidense’ ( = niet Israëlische ) priester Melchisedek uit Salem/Jeruzalem die als beeld van Christus Abraham na de strijd met de koningen tegemoet kwam met de gaven van brood en wijn en hem zegende. De Brief aan de Hebreeën in het Nieuwe Testament beschrijft Melchisedek als beeld van Christus.
      En deze God is ook de God van de ‘heidense’ priester uit Midjan – Jetro - , de schoonvader van Mozes. ‘Jethro’ is vermoedelijk een aanspreektitel, want zijn eigenlijke naam was Rehuël, dat godsvriend betekent. Ook wordt gezegd dat hij koning van Midjan was. De combinatie priester-koning was in de oudheid normaal omdat het koningschap sacraal was en de koning een ingewijde was. Ditzelfde geldt ook voor Melchisedek, die priester-koning van Jeruazalem (Salem) was.

      Mijn gedachte is dat de kennis van de Ene God - de Ene Oorzaak - vanaf de schepping een meegegeven is en dat het bij Mozes en zijn voorouders tot aan Adam toe gaat om dezelfde Ene God- de In Zichzelf Bestaande, de IK BEN..
      Maar keer op keer komt het tot afval en tot een veelgodendom, waarbij de Ene God nooit helemaal vergeten wordt, maar waarbij combinaties ontstaan van het een samen met het ander. Met Mozes krijgt het volk Israël op straffe van de opdracht voor een strict vasthouden aan het monotheïsme. Voor wie het Oude Testament goed leest ziet dat er ook hier afval tot heidense praktijken voorkomt wat door God bestraft wordt met de wegvoering naar Assyrië en Babylon. Om later onder Ezra en Nehemia weer terug gebracht te worden naar het eigen land. Vanaf die terugkeer wordt het monotheïsme dan erg streng.
      Dat speelt ook een rol in het proces tegen Jezus.

      De Islam verwijt een dergelijke afval-praktijk aan het christendom met de leer over de drieëenheid en de heiligencultus. Ook binnen de islam zijn hierover strijdkwesties wat betreft heiligenverering binnen het soefisme. De strijd om de ene God en de vele goden is dus nog niet voorbij.

      Liefs, Anne

      Verwijderen
    2. Een godsbeeld groeit en evolueert doorheen de tijden. Dat merken we toch ook in ons eigen (geloofs)leven.
      God openbaart zich doorheen gebeurtenissen, mensen, het leven enz... Naarmate mensen open staan voor die openbaring, komen ze sterker in relatie met Hem te staan en wordt hun blik op Hem zuiverder. God gunt ons die langzame groei naar Hem. mm

      Verwijderen
  4. Bedankt Anne om dit zo duidelijk uit te leggen. Hoe ouder ik wordt , hoe minder ik schijn te weten.
    Bedankt hoor.

    BeantwoordenVerwijderen