zaterdag, 20 oktober 2012

Uit de profeet Jesaja
5, 20


Wee degenen die het kwade goed noemen en het goede kwaad, die het licht tot duisternis maken en het duister tot licht, die van zoet bitter maken en van bitter zoet.

12 opmerkingen:

  1. Volgens F. Nietzsche is het christendom een omkering van alle waarden. Zit daar waarheid in ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste anoniem van 8.59,

    Nietzsche had het moeilijk met het gehele christendom, met alle godsdiensten trouwens. Hij zag het christendom als een voortvloeisel van vrees: Wanneer ik bang ben dat mijn buurman mij kwaad zal doen, verzeker ik hem dat ik van hem houd, maar als ik sterker was geweest, had ik mijn minachtig voor hem verteld.
    Volgens Nietzsche maakte het geloof de mens zwak, niet eerlijk. In die zin draaide hij inderdaad alles om.

    Zoals je misschien weet zei hij dat God dood was. Naar mijn persoonlijk aanvoelen was Nietzsche in de diepte een gelovig mens, maar reageerde hij tegen een godsbeeld, een godsbeleving die niet zuiver was. In die zin had hij wel iets te zeggen.
    Jammer genoeg kon hij het in zichzelf niet keren, was hij diep ongelukkig vanuit boosheid en frustratie.
    Hij is overleden aan krankzinnigheid.
    Een merkwaardig leven...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Kris
    dank u voor uw antwoord en respect voor de visie van Nietzsche, jenseits - voorbij goed en kwaad. In mijn eigen leven probeer ik om niet te oordelen en achter elk kwaad toch iets goed te zien... Jezus reageerde heel scherp tegen schijnheiligheid, dus hij zag het kwaad in wie goed lijkt.
    Jesaja's citaat begrijp ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat we het citaat uit Jesaja gewoon moeten lezen zoals het er staat. Het zijn mijn inziens klaar en duidelijke woorden
    'Wee hen die het kwaad goed gaan noemen, duisternis tot licht gaan maken.'
    We leven in een maatschappij waar dingen gebeuren die men gewoon 'goed' is gaan noemen, terwijl ze eigenlijk helemaal niet goed zijn. Bv euthanisie toestaan aan mensen die al lange tijd zwaar depri zijn. Vanuit menselijk standpunt bekeken misschien heel begrijpelijk, maar als dàt het antwoord is van een maatschappij aan mensen die depri zijn, dat zegt dat iets over onze samenleving. Wij moeten juist die mensen op zo'n wijze nabij zijn dat zij weer 'zin' krijgen in het leven. Het is een voorbeeld van hoe men iets kwaad goed is gaan noemen.
    Ik denk wanneer we in onszelf kijken dat we ook van die dingen tegenkomen.
    Persoonlijk vind ik het een heel mooi en waar citaat.

    Een mooie zondag voor ieder morgen,
    kris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je Kris,ja het kwade wordt als goed benoemd in deze tijd.
    Niemand durft nog opkomen voor Gods geboden en Jezus Evangelie ,om de anderen niet te kwetsen ---en ook omdat we de splinter in eigen oog vergroot zien---alles op zijn tijd---als God ons aanraakt ,kunnen we het goede in ieder mens ontdekken.

    Jezus zachtmoedig en nederig van hart---maak ons hart gelijk het Uwe.

    Zend Uw Geest en alles zal herschapen worden naar het plan van God.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het kwaad goed noemen, als voorbeeld geef je euthanasie.
    Ik heb de voorbije jaren enkele vrienden proberen "nabij zijn" opdat zij weer 'zin' en moed zouden krijgen. Maar telkens kwam er het moment van overmacht en zinloosheid, uitputting en dood. Ja ik denk nu heel genuanceerd over euthanasie ! Te veel lijden is voor niemand goed Kris - je had een beter voorbeeld kunnen geven !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Uit ervaring weet ik dat er een hemelsbreed verschil is tussen 'het principe' en 'concrete situaties'.
    Zelf werk ik in een rusthuis en heb al enkele keren meegemaakt dat ouderen om euthanasie vroegen. Naar hun situatie kijkende kon ik daar altijd enig begrip voor opbrengen. Anderzijds vond ik het een falen van ons team, van de familie, van de mensen rondom hen. Als het spuitje het enige antwoord wordt op vraag naar euthanasie, dan vind ik dat dat meer iets zegt over onze samenleving dan over degene die euthanasie vraagt. Maar ook dat is een principe.
    Al goed dat niemand moet of mag oordelen, ook ik niet.
    Het is een moeilijke en vooral delicate zaak.

    BeantwoordenVerwijderen

  8. Excodus 20:13,'Gij zult niet doden'.

    De christelijke moraal wijst de opzettelijke beéindiging van het leven af,maar niet de stopzetting van levensverlengende medische medicatie !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is zeker zo.
    Maar ik had het dan ook niet over levensverlengende medische medicatie die het of een lijden in stand houden. Het ging over mensen die depressief zijn. Dat is een wezenlijk verschil mijn inziens.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja natuurlijk is dat een groot verschil,maar wat we zien in deze maatschappij is dat zeer veel mensen die langere tijd zwaar depressief zijn,dikwijls voor zelfdoding kiezen.
    Het licht van het geloof is bij deze personen op dat moment altijd duisternis.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. goed of kwaad ? licht of duister ? zoet of bitter ? Voor Jesaja was het onderscheid duidelijk, maar in mijn leven is het minder duidelijk. Euthanasie is maar 1 voorbeeld, er zijn er nog waar ik soms moet ik kiezen voor het minste kwaad, en duisternis en bitterheid aanvaarden.
    Ik hou niet van het woord "Wee...!" De tijd dat de kerk zo'n toon kon aanslaan is voorbij : Pedofilie en priesters die een heimelijke relatie hebben, brengen ons tot inkeer. Ik vind het goed dat dit aan het licht komt, en ik heb vandaag meer vertrouwen in een priester die zich nederig out als homo of hetero, dan in een moraliserende kerk die de toon aanslaat van Jesaja
    GZ

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja het is goed in eigen hart te kijken ----

    BeantwoordenVerwijderen