maandag, 3 maart 2014

Uit het boek Spreuken
31, 9b


Geef de armen en behoeftigen hun recht.

4 opmerkingen:

  1. 'Gods' recht door ons handelen heen
    in de wereld brengen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe kunnen wij bepalen wie in nood is ,in onze omgeving?
    Geef aan God wat God toekomt en aan de keizer wat de keizer toekomt,zal dan de keizer niet bepalen welke mensen in nood zijn ,en zullen die behoeftigen niet gaan aankloppen bij ocmw en liefdadigheidsinstellingen?
    Persoonlijk vindt ik het heel moeilijk ,je kan mensen niet beledigen door hen iets toe te stoppen.
    Broederlijk Delen kan wel rekenen op mijn bijdrage.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Ontdaan ging hij heen, omdat hij vele goederen bezat"

    Wij hebben niet het recht de rijken te veroordelen. Wij verlangen niet naar een klassenstrijd, maar naar een ontmoeting tussen de klassen, waarbij de rijken de armen en de armen de rijken redden.

    Wat God betreft, is onze armoede onze nederige erkenning en aanvaarding van onze zondigheid, onze hulpeloosheid en het feit dat wij helemaal niets voorstellen. En de erkenning van onze behoeftigheid voor Hem komt tot uiting als een hopen op Hem, als een openstaan om alles van Hem te ontvangen als van onze Vader. Onze armoede zou ware evangeliearmoede moeten zijn: zacht, teder, vrolijk en openhartig, altijd bereid een blijk van liefde te geven. Armoede is liefde vóór ze wordt tot verzaking. Om te kunnen liefhebben moet je kunnen geven. Om te kunnen geven moet je vrij zijn van zelfzucht.
    Moeder Teresa van Calcutta.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bewuster leven!
    Niets is het mijne, alles is mij door de Heer toevertrouwd het op een juiste wijze te begeren.
    Geef aan God wat God toekomt en aan de arme waar hij recht op geeft!
    Voor mezelf iets “minder” om hen dat “meer” te gunnen!
    De 40-dagentijd staat voor de deur, tijd van bezinning en soberheid om des te meer, nog wat extra te kunnen en te mogen geven.
    En dan doe ik nog maar gewoon mijn plicht als een onnutte dienstknecht, want:
    “Ik” heb honger, dorst en kou, ben eenzaam, gevangen en ziek !!!
    Ik wacht op jouw ??? !!!

    BeantwoordenVerwijderen