zondag, 2 februari 2014

Uit het evangelie volgens Lucas
2, 26-32


Het was Simeon door de heilige Geest geopenbaard dat hij niet zou
sterven voordat hij de messias van de Heer zou hebben gezien.
Gedreven door de Geest kwam hij naar de tempel, en toen Jezus’
ouders hun kind daar binnen brachten om met Hem te doen wat volgens
de wet gebruikelijk is, nam hij het in zijn armen en loofde hij God met
de woorden: ‘Nu laat U, Heer, uw dienaar in vrede heengaan, zoals U
hebt beloofd. Want met eigen ogen heb ik de redding gezien die U
bewerkt hebt ten overstaan van alle volken: een licht dat geopenbaard
wordt aan de heidenen en dat tot eer strekt van IsraĆ«l, uw volk.’

3 opmerkingen:

  1. Deze woorden gaan bij mij zoveel dieper dan de letterlijke tekst,
    dat ik het niet in enkele woorden, of zinnen kan vatten en weergeven.

    Lof en eer aan de Heilige Eerbiedwaardige
    Die ons in onze diepten kan raken.............

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jezus, vandaag treedt Gij uw tempel binnen.
    Gij laat u, door de handen van Simeon en ook van Maria opdragen aan de Vader, wiens zoon Gij zijt.
    Ook ik mocht mij door mijn doopsel aan de Vader opdragen. Kind van God zijn.
    En door mijn toewijding aan Maria, Kind van Maria!
    Hij wil zijn licht in mij doen branden
    en geeft mij de opdracht dit licht uit te dragen naar allen om mij heen.

    Bidden wij vandaag speciaal voor alle Godgewijden (op deze dag van het Godgewijde leven) dat zij in staat mogen zijn ondanks alles het Licht van de Heer in deze wereld te laten schijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uw gewijden Heer, laat hen arm zijn, arm aan zichzelf, aan hun zelfbeeld, aan hun ego, opdat U door hen heen kunt schijnen.

    BeantwoordenVerwijderen