Mogelijkheid tot delen met betrekking tot het Dagelijks Bijbelcitaat
dinsdag, 18 februari 2014
Uit de eerste brief van Johannes 1,
5b-6 God is licht, er is in Hem geen
spoor van duisternis. Als we zeggen dat we met Hem verbonden zijn terwijl
we onze weg in het duister gaan, liegen we en leven we niet volgens de
waarheid.
Hoe moeten we omgaan met de begeerte die in ons binnenste opkomt ? Als we haar verborgen houden, dan leeft ze in ons als onze schaduwkant Als we haar aan het licht brengen, geven we haar dan voeding en aandacht en komen we dan nog meer in bekoring ?
de kat niet bij de melk zetten, akkoord maar soms komt de melk zélf tot bij de kat En daarover schrijft Jacobus : Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. Gelukkig is de mens die in de beproeving staande blijft
Mensen zijn altijd meesterlijk geweest in het afwentelen van hun schuld op anderen, zelfs op God. Jakobus zegt het ons duidelijk: God stelt niemand aan verleiding bloot. Wie toch verleiding kent moet gaan kijken naar zijn eigen begeerte die hem meesleept.
Klopt het, Stefan, dat ge de begeerte als 'hij' (mannelijk) beschouwt alsof het een geest is, die in en uit gaat zoals in de volkstaal gezegd wordt : "mijnen duvel is nog niet dood" ?
Ge kunt geen twee heren dienen, het licht en de duisternis. Want de duisternis verdraagt het licht niet. Wil ik met de Heer verbonden blijven, dan moet ik leven in Zijn licht. Niets te verbergen hebben, open en eerlijk van hart, in al mijn doen en laten. Kies voor het goede, voor Zijn licht die alle duisternis overwint!
Voel de vrijheid om niet aan de begeerte toe te geven Dat is een mooie uitdaging Als een mens bekoord wordt en brandt van begeerte dan is er in hem een innerlijke spanning De psychologen en neurologen hebben dit wellicht onderzocht Stressreductie wordt als aangenaam ervaren Niet toegeven, en dus met de stress blijven zitten, is onaangenaam Dat kan ik inderdaad voelen Dat uit-houden, volhouden... en niet vlug iets doen dat het licht niet mag zien
Jezus veroordeelde de overspelige vrouw inderdaad niet En misschien zou Hij in onze tijd ook de prostitués niet veroordelen, noch hun klanten, noch de mensen die zichzelf bevredigen. Misschien zou Hij zelfs aan de verkrachter die berouw heeft vergiffenis schenken Maar Hij zei ook "ga en zondig voortaan niet meer" Hij schenkt ons 7 x 70 keer terug het licht, verbonden met Jezus kan ik de goeie weg gaan : in het licht
Dit gesprek, in de periode tussen Valentijn en Vasten, roept die vraag in herinnering die aan Jezus gesteld werd : "waarom vasten uw leerlingen niet ?" Jezus zei : zolang de bruidegom er is, zullen z'n vrienden niet vasten maar als de (verbondenheid met de) bruidegom er niet meer is, dan zullen ze vasten
Merkwaardig gesprek vandaag, naar aanleiding van dit citaat en de lezing uit Jacobus Het gebeurt zelden dat op deze bloch geschreven wordt over begeerte ( terwijl in de kerk de laatste jaren toch veel seksuele schandalen aan het licht kwamen ) Schreef Paulus niet dat het beter was om te huwen dan (celibatair blijven) te branden ?
er is een zen-verhaal over begeerte en vrijheid 2 monniken waren onderweg en kwamen aan water. Daar stond een mooie jonge vrouw. Eén monnik nam haar op en droeg haar over de bergstroom. Zijn broeder monnik had het gezien, wist dat zo'n contact verboden was, en liep zwijgend na te denken. Innerlijk broeide er iets in hem. Na enkele uren kwam het eruit : "Je bent een monnik. Je had die mooie vrouw niet mogen aanraken !" De beschuldigde monnik antwoordde kalm : "ik heb haar gedragen ja, en haar neer gezet aan de overkant. Maar gij draagt haar nog altijd mee."
Dit verhaal toont aan dat de begeerte woelt in de duisternis van ons innerlijk. Maar als wij durven in gesprek gaan, dan komt de waarheid aan het licht.
De steniging van een overspelige vrouw is een duistere praktijk : wie met stenen gooit is gefrustreerd en projecteert (onbewust) zijn eigen begeerte in de andere. Door het zwart schaap te vermoorden versterkt men het taboe voor zichzelf. Als we ondertussen naar God verwijzen, dan liegen we
Zo zag ik dat God blij is dat Hij onze vader is, en onze moeder, en de echtgenoot van onze ziel, zijn lieve gemalin. Christus is blij dat Hij onze broeder, Jezus dat Hij onze redder is. …
Want heel dit leven lang dragen we in ons binnenste een wondere mengeling van wel en wee. Daar huist immers niet alleen Christus Jezus, onze verrezen Heer, maar ook het kwaad en het onheil veroorzaakt door de val van Adam. …Door de val van Adam vertoont ons gemoed diepe barsten van allerlei slag: door zonden en allerhande miserie die verduisterend werken. Het maakt ons zo blind dat we nauwelijks nog een steunpunt vinden. Toch blijven wij in onze wil op God wachten, met gelovig vertrouwen op zijn barmhartigheid en zijn genade. Hijzelf bewerkt dit in ons. En in zijn goedheid laat Hij ons verstandelijk oog dan opengaan, zodat we zicht krijgen, de ene keer al meer dan de andere, volgens de graad van ontvankelijkheid die Hij ons schenkt. Zo worden we nu eens opgetild, en dan weer aan terugval overgelaten.
Zo complex is die mengeling binnen in ons, dat we door deze wisselende gemoedsgesteltenissen ternauwernood beseffen waar we staan, wijzelf en de anderen. Alleen dan weten we het, als we ons in een heilige act van bewust instemmen bij God aansluiten wanneer we Hem voelen en uit heel ons hart, heel onze ziel en al onze krachten oprecht mét Hem willen zijn. … Zo blijven wij in deze warboel steken, alle dagen van ons leven.
Hoe moeten we omgaan met de begeerte die in ons binnenste opkomt ?
BeantwoordenVerwijderenAls we haar verborgen houden, dan leeft ze in ons als onze schaduwkant
Als we haar aan het licht brengen, geven we haar dan voeding en aandacht en komen we dan nog meer in bekoring ?
Oplettend zijn is de boodschap,begeerte komt niet zo snel vanzelf op,als we geen voeding zoeken in alles wat er aangeboden wordt op internet enz
VerwijderenMijn pc is maagdelijk zuiver ,nog nooit iets opgezocht wat begeerte kan opwekken.
Verbonden leven met de Heer ,door gebed en goede werken.
de kat niet bij de melk zetten, akkoord
Verwijderenmaar soms komt de melk zélf tot bij de kat
En daarover schrijft Jacobus :
Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. Gelukkig is de mens die in de beproeving staande blijft
Mensen zijn altijd meesterlijk geweest in het afwentelen van hun schuld op anderen, zelfs op God. Jakobus zegt het ons duidelijk: God stelt niemand aan verleiding bloot. Wie toch verleiding kent moet gaan kijken naar zijn eigen begeerte die hem meesleept.
Verwijderenveroordeel uw begeerte niet, hij komt en gaat, maar voel de vrijheid er niet aan toe te geven.
BeantwoordenVerwijderenKlopt het, Stefan, dat ge de begeerte als 'hij' (mannelijk) beschouwt
Verwijderenalsof het een geest is, die in en uit gaat
zoals in de volkstaal gezegd wordt : "mijnen duvel is nog niet dood" ?
Ge kunt geen twee heren dienen, het licht en de duisternis.
BeantwoordenVerwijderenWant de duisternis verdraagt het licht niet.
Wil ik met de Heer verbonden blijven,
dan moet ik leven in Zijn licht.
Niets te verbergen hebben,
open en eerlijk van hart, in al mijn doen en laten.
Kies voor het goede, voor Zijn licht die alle duisternis overwint!
Voel de vrijheid om niet aan de begeerte toe te geven
BeantwoordenVerwijderenDat is een mooie uitdaging
Als een mens bekoord wordt en brandt van begeerte
dan is er in hem een innerlijke spanning
De psychologen en neurologen hebben dit wellicht onderzocht
Stressreductie wordt als aangenaam ervaren
Niet toegeven, en dus met de stress blijven zitten, is onaangenaam
Dat kan ik inderdaad voelen
Dat uit-houden, volhouden...
en niet vlug iets doen dat het licht niet mag zien
hey manne, bedoelde aftrekke ?
Verwijderenof ies paseere in de rosse buurt ?
ons heer wierp me geen steene
Jezus veroordeelde de overspelige vrouw inderdaad niet
VerwijderenEn misschien zou Hij in onze tijd ook de prostitués niet veroordelen, noch hun klanten, noch de mensen die zichzelf bevredigen.
Misschien zou Hij zelfs aan de verkrachter die berouw heeft vergiffenis schenken
Maar Hij zei ook "ga en zondig voortaan niet meer"
Hij schenkt ons 7 x 70 keer terug het licht,
verbonden met Jezus kan ik de goeie weg gaan : in het licht
Dit gesprek, in de periode tussen Valentijn en Vasten, roept die vraag in herinnering die aan Jezus gesteld werd : "waarom vasten uw leerlingen niet ?"
BeantwoordenVerwijderenJezus zei : zolang de bruidegom er is, zullen z'n vrienden niet vasten
maar als de (verbondenheid met de) bruidegom er niet meer is, dan zullen ze vasten
Merkwaardig gesprek vandaag, naar aanleiding van dit citaat en de lezing uit Jacobus
BeantwoordenVerwijderenHet gebeurt zelden dat op deze bloch geschreven wordt over begeerte ( terwijl in de kerk de laatste jaren toch veel seksuele schandalen aan het licht kwamen )
Schreef Paulus niet dat het beter was om te huwen dan (celibatair blijven) te branden ?
er is een zen-verhaal over begeerte en vrijheid
BeantwoordenVerwijderen2 monniken waren onderweg en kwamen aan water. Daar stond een mooie jonge vrouw.
Eén monnik nam haar op en droeg haar over de bergstroom.
Zijn broeder monnik had het gezien, wist dat zo'n contact verboden was, en liep zwijgend na te denken. Innerlijk broeide er iets in hem. Na enkele uren kwam het eruit : "Je bent een monnik. Je had die mooie vrouw niet mogen aanraken !"
De beschuldigde monnik antwoordde kalm : "ik heb haar gedragen ja, en haar neer gezet aan de overkant. Maar gij draagt haar nog altijd mee."
Dit verhaal toont aan dat de begeerte woelt in de duisternis van ons innerlijk.
Maar als wij durven in gesprek gaan, dan komt de waarheid aan het licht.
De steniging van een overspelige vrouw is een duistere praktijk : wie met stenen gooit is gefrustreerd en projecteert (onbewust) zijn eigen begeerte in de andere. Door het zwart schaap te vermoorden versterkt men het taboe voor zichzelf.
Als we ondertussen naar God verwijzen, dan liegen we
Is verlossing mogelijk tijdens ons leven ?
BeantwoordenVerwijderenOf blijft de beproeving een mensenleven lang ?
"Kunt u al iets zien?"
BeantwoordenVerwijderenZo zag ik dat God blij is dat Hij onze vader is, en onze moeder, en de echtgenoot van onze ziel, zijn lieve gemalin. Christus is blij dat Hij onze broeder, Jezus dat Hij onze redder is. …
Want heel dit leven lang dragen we in ons binnenste een wondere mengeling van wel en wee. Daar huist immers niet alleen Christus Jezus, onze verrezen Heer, maar ook het kwaad en het onheil veroorzaakt door de val van Adam. …Door de val van Adam vertoont ons gemoed diepe barsten van allerlei slag: door zonden en allerhande miserie die verduisterend werken. Het maakt ons zo blind dat we nauwelijks nog een steunpunt vinden. Toch blijven wij in onze wil op God wachten, met gelovig vertrouwen op zijn barmhartigheid en zijn genade. Hijzelf bewerkt dit in ons. En in zijn goedheid laat Hij ons verstandelijk oog dan opengaan, zodat we zicht krijgen, de ene keer al meer dan de andere, volgens de graad van ontvankelijkheid die Hij ons schenkt. Zo worden we nu eens opgetild, en dan weer aan terugval overgelaten.
Zo complex is die mengeling binnen in ons, dat we door deze wisselende gemoedsgesteltenissen ternauwernood beseffen waar we staan, wijzelf en de anderen. Alleen dan weten we het, als we ons in een heilige act van bewust instemmen bij God aansluiten wanneer we Hem voelen en uit heel ons hart, heel onze ziel en al onze krachten oprecht mét Hem willen zijn. … Zo blijven wij in deze warboel steken, alle dagen van ons leven.
Julian of Norwich