8, 7b-11
Jezus richtte zich op en zei:
‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die
als eerste een steen naar haar werpen.’
Hij bukte zich weer en schreef op de grond.
Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een,
de oudsten het eerst, en ze lieten Hem alleen,
met de vrouw die in het midden stond.
Jezus richtte zich op en vroeg haar:
‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’
‘Niemand, Heer’, zei ze.
‘Ik veroordeel u ook niet’, zei Jezus.
‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’
Als we deze bemerking van Jezus weerom hoog in ons dagelijks doen opnemen,... wat zou het aanschijn van onze wereld mooi worden!
BeantwoordenVerwijderenWaarop wachten we? Lisette
Inderdaad wat houdt ons toch tegen???
VerwijderenDe sexuele drift is iets heel primitiefs. Elk volk en elke cultuur heeft daar regels rond gemaakt. Wij vechten niet meer, zoals steenbokken, om te tonen wie de sterkste is en de kudde mag leiden en bevruchten. Maar -laat ons eerlijk zijn : - die paringsdrift leeft wel nog in ons.
BeantwoordenVerwijderenJezus erkent die spanning. Jezus veroordeelt ook het overspel. Jezus spreekt zich niet uit tegen de doodstraf die Mozes in de wet opnam. Jezus heeft wellicht ook begrip voor de woede van de bedrogen echtgenoot. En Jezus was zelf ook een man...
Maar als het er op aan komt om te kiezen tussen rechtvaardigheid of barmhartigheid, kiest JEZUS zoals God kiest.
Hij doet dat in een heel direct contact met deze "slet": Hij stelt haar een vraag. Ze staat nog altijd ten schande temidden van de kring, maar Jezus geeft haar terug spreekrecht. Ze wéét heel goed dat ze schuldig is, en dat ze de doodstraf verdient. En toch mag ze die 2 woordjes uitspreken : "Niemand, Heer".
Waarop Jezus haar bevrijding bevestigt en haar naar huis laat gaan : Leef nu goed.
Vrede zij met u. Bekeer u. Het rijk van god is vlakbij. Doe wat God van u vraagt. Wordt weer rein en heel. Genees.
Ik hoor in het woord slet toch nog een veroordeling. Dit terwijl Jezus niet oordeelt. Dit vind ik jammer.
VerwijderenBedrogen echtgenoot? Slet? Ik lees daarover niets in de Lezing. Wat ik lees geeft mij een ander beeld:
Verwijdereneen groep betweters die afdruipen als ze tot inzicht komen dat zijzelf niet vrij te pleiten zijn in deze zaak. Jezus heeft dat fijntjes opgelost zonder de Wet te overtreden. En de vrouw wordt door Jezus in ere hersteld.
Jezus veroordeelde het gedrag, niet de mens.
Verwijderen'slet' is een woord vol haat. Want Jezus stond in een kring van mensen met frustraties en haatgevoelens die klaar waren voor een gruwelijke executie.
Jezus erkent de zonde. Hij praat de vrouw niet goed.
Maar hij is gekomen voor de zondaars, en daarom wil hij haar redden, en daarom moet hij die ganse groep van verontwaardigde omstaanders eerst uit hun haatgevoelens bevrijden. En dat doet hij door zwijgend zijn hoofd te buigen, en niet te antwoorden op hun rechtvaardige eisen. Hij buigt het hoofd eerst zélf, en nadien - als het echt stil geworden is - zegt hij iets waardoor iedereen verplicht wordt naar binnen te kijken! Het probleem zit niet alleen bij die vrouw, maar ook bij mijn haat : Haar overspel heeft haar verwijderd van god. Mijn haat verwijdert mij van god. En van zodra ik dat besef, zal ik het woord "slet" niet meer gebruiken...
ALS IEDER WAT WATER IN DE WIJN MOEST DOEN,
BeantwoordenVerwijderenZOUDEN DE MENSEN DIE HET MOEILIJK HEBBEN TOT INKEER KOMEN
EN DE MAATSCHAPPIJ ZOU ER ANDERS UITZIEN; VERDRAAGZAAMHEID
EEN SCHONE DEUGD PROBBEREN WIJ HET WAAR DE MAKEN.
'Water bij de wijn doen? Jezus doet geen water bij de wijn, maar met wijsheid lost Hij een penibele zaak op.
VerwijderenHij zet integendeel 'de puntjes op de i'.
Men kan ook té verdraagzaam zijn bij het zien van onrecht. Het vraagt moed soms om uw nek uit te steken.
PS Jozef huwde met Maria - hoewel hij ontdekt had dat ze zwanger was van iemand anders, en dat gaf hem geen goed gevoel. Misschien had hij haar zelfs publiek kunnen aanklagen, zoals een bedrogen echtgenoot dat kon doen, en misschien zou Maria dan gestenigd zijn.
BeantwoordenVerwijderenEr was een droom nodig met een hemelse stem, om Jozef tot andere gedachten te brengen. Voor wie dit niet gelooft is Jezus een bastaard : Kind van een buitenechtelijke relatie (in passie of geweld).
De belofte die God deed aan de oude en kinderloze Abraham, en die Hij later opnieuw deed aan de oude koning David ( die nochtans overspel had gepleegd - en daartoe zijn beste en trouwste generaal de dood in had gestuurd ), de belofte van een talrijk nageslacht en een eeuwigdurende troon... die belofte eindigt niet bij Jozef, hoewel Jezus geen zoon van hem was.
De bloedlijn loopt niet door, maar Jozef heeft Jezus wel aanvaard en voor hem gezorgd, samen met zijn andere kinderen. Wat een nederig-gelovige en trouwe man. Schrijft God zo recht op kromme lijnen ?