zondag, 13 juli 2014

Uit het evangelie volgens Matteus
13, 23


Jezus sprak :

'Het zaad dat in goede grond is gezaaid,
dat zijn zij die het woord horen en begrijpen.
Zij dragen dan ook rijkelijk vrucht,
deels honderdvoudig, deels zestigvoudig,
deels dertigvoudig.'

15 opmerkingen:

  1. Jezus, ik dank U dat Gij mij doorheen het gebed attent maakt
    meer oog te hebben voor de winst dan voor het verlies.
    Mij meer geduld leert op te brengen
    voor de langzame werking van uw genade in mij.
    Ik ben uw zaad in uw hand, die Gij met mildheid en liefde uitstrooit.
    Gij hebt weet van elke mislukking en nalatigheid,
    maar ook van elke inzet en goede wil
    waardoor ik de kans krijg langzaam te groeien en wortel te schieten
    om vrucht te dragen door standvastigheid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gaat niet om de woorden, om een theorie die we kunnen uitleggen
    Het gaat om begrijpen wat Jezus bedoelt, en gegrepen worden, innerlijk ontkiemen en beginnen bewegen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons werd gepreekt over de 'ontvankelijke grond' waarop gezaaid wordt.
    Blijkbaar een priester die de parabel niet begrepen heeft.
    Het gaat niet over ons als ontvankelijke grond, maar over ons als zaad dat gezaaid wordt! Dat geeft een heel andere (en juiste) betekenis aan deze parabel. Vanwaar komt die gebrekkige bijbelkennis die we zo dikwijls bij onze priesters waarnemen? Is het te verwonderen dat onze mensen het 'elders zoeken? Zeker niet! Gelijk hebben ze!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's nog maar de vraag of de priester het niet begrepen heeft... Je zou het hem persoonlijk moeten vragen, denk ik dan.
      Naar mijn mening gaat de parabel van vandaag inderdaad over het zaad, met name Gods zaad, maar zeer zeker ook over de grond (ons hart) waarop het zaad gezaaid wordt. Het één kan immers niet zonder het ander.
      We moeten de akker van ons leven (ons hart) goed verzorgen opdat Gods zaad er met liefde in kan ontvangen worden opdat het kan wortel schieten en vrucht kan dragen. En het evangelie van deze zondag roept ons, naar mijn mening, daartoe op.
      Van harte, kris

      Verwijderen
    2. Het zaad zijn zij die het woord horen, lees ik in het citaat, niet 'de grond zijn zij...'

      Verwijderen
    3. Dat was niet het plan van de zaaier, die de vrucht van de aarde verwachtte.

      Verwijderen
  4. Jezus geeft toch Zelf het antwoord en de pastoor heeft dat goed uitgelegd,de genade die God over elke mens zonder onderscheid uitstrooit is het goede zaad,wij zijn rotsgrond of vruchtbare grond,de grond moeten wij bemesten en van onkruid ontdoen(eigen hart).



    Hoor en begrijp dan nu de gelijkenis van de zaaier: bij ieder die het woord van het koninkrijk hoort maar het niet begrijpt, komt hij die het kwaad zelf is en rooft wat hun in het hart is gezaaid; bij hen is op de weg gezaaid. Het zaad dat op rotsachtige grond is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen en het meteen met vreugde in zich opnemen. Het schiet echter geen wortel in hen, oppervlakkig als ze zijn. Worden ze vanwege het woord beproefd of vervolgd, dan houden ze geen ogenblik stand. Het zaad dat tussen de distels is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen, maar bij wie de zorg om het dagelijkse bestaan en de verleiding van de rijkdom het woord verstikken, zodat het zonder vrucht blijft. Het zaad dat in goede grond is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen en begrijpen. Zij dragen dan ook rijkelijk vrucht, deels honderdvoudig, deels zestigvoudig, deels dertigvoudig.’

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zaad is hier het Woord van God,het Evangelie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nochtans staat er in de tekst: Het zaad zijn zij die...
      Er staat niet: de (al of niet vruchtbare) grond zijn zij...
      Dit ligt helemaal in de lijn van wat Jezus zegt: GIJ zijt het licht van de wereld, GIJ zijt het zout der aarde. Zoiets als: GIJ zijt het goede zaad dat uitgestrooid wordt. En soms valt het in goede grond, en soms niet, of naast de kant, of tussen de distels...

      Verwijderen
    2. “Het zaad is het woord van God”, zo begint Jezus uit te leggen in vers 11. Maar al gauw
      verschuift het naar de mensen die dit woord horen. Met het zaad dat over de akker wordt
      gestrooid, moet iets gebeuren. Je wilt dat het in de grond wordt opgenomen, en dat er
      een plantje uit gaat groeien, met uiteindelijke volle korrels koren eraan.

      Verwijderen
    3. Het eerste zie je als je kijkt naar de zaaier. Het lijkt zo gewoontjes, een boer die over het
      land loopt, wij zouden dat tegenwoordig doen met een tractor, om het koren te zaaien.
      Maar ik zei het al: Jezus begint over “de” zaaier. En dan heeft Hij het over zichzelf. Dus
      zie je Jezus over de akker gaan, en je ziet Hem met brede zwaaien het zaad uitstrooien.
      Je hoorde het aan het begin van Lukas 8, hoe Jezus rondtrekt van stad naar stad en van
      dorp naar dorp om het goede nieuws te brengen over het koninkrijk van God.

      Verwijderen
    4. Nog altijd gaat deze grote zaaier over de wereld. Met gulle hand strooit Hij het goede
      nieuws om zich heen, overal zoekt Hij nieuwe plekken op waar de aarde dit zaad kan
      opnemen, overal zoekt Hij nieuwe mensen die naar Hem willen luisteren en er zich ook
      iets van aantrekken. Wij komen hier elke zondag bij elkaar om ons opnieuw te laten
      bewerken, te ploegen, te schoffelen, te besproeien en wat niet al. Er wordt weer
      evangelie bijgezaaid. En op onvoorstelbaar veel plekken in de wereld gebeurt hetzelfde.
      Overal is de zaaier aan het werk.

      Verwijderen
    5. En dan let je als tweede nog eens extra op dat zaad. “Het woord van God”, zegt Jezus,
      en zo hebben we er al de hele tijd over gesproken. Maar het is niet zomaar een woord,
      niet zomaar, wat wij zouden zeggen, de hele bijbel – je trekt de bijbel open, en hop, het
      werkt. Die bijbel heeft een kern. Jezus heeft het speciaal over de boodschap waarmee Hij
      zelf rondgaat: de boodschap dat Gods koninkrijk eraan komt, en dat je daarvoor bij Hem
      moet zijn, bij Jezus.


      Het zaad dat in ons hart gestrooid wordt, dat is het evangelie dat
      helemaal gaat over Jezus, over de verlossing en het nieuwe leven die Hij komt brengen.

      Verwijderen
  6. Wie heeft er nu gelijk ? De ene én de andere. Jezus redeneert niet rechtlijnig. Hij gebruikt voortdurend beeldspraak, en hij definieert zijn begrippen niet, zoals een wetenschapper of een wiskundige dat doet. Beelden kunnen op verschillende manieren gebruikt en begrepen worden. Zaad, vogels, wind, water, blindheid... Wie oren heeft om te horen.... begrijpe wie begrijpen kan. Soms is de betekenis duidelijk voor de eenvoudigen, niet voor de geleerden. Soms zijn er veel interpretaties mogelijk - zoals er veel verschillende soorten vruchten zijn.
    We kunnen luisteren met ons hart en ons geweten
    De vraag is dan : Wat betekent het nu voor mij ? en daar dan naar HANDELEN

    Heer
    een groot verstand vraagt gij niet van mij ( ik weet wat ik moet doen straks )
    maar geef me de moed en de kracht aub

    BeantwoordenVerwijderen