vrijdag, 20 februari 2015



Uit de profeet Jesaja
58, 6-8


Is dit niet het vasten dat Ik verkies:
misdadige ketenen losmaken,
de banden van het juk ontbinden,
de verdrukten bevrijden,
en ieder juk breken ?

Is het niet: je brood delen met de hongerige,
onderdak bieden aan armen zonder huis,
iemand kleden die naakt rondloopt,
je bekommeren om je medemensen ?

Dan breekt je licht door als de dageraad,
je zult voorspoedig herstellen.
Je gerechtigheid gaat voor je uit,
de majesteit van de Heer vormt je achterhoede.

5 opmerkingen:

  1. Dit raakt me echt..het maakt me stil..
    ik voel zo hierin mee..het ontroerd me en brengt me heel dicht naar mezelf.
    Het juk druk soms zwaar, vaak door anderen onbegrepen.
    Soms en regelmatig door mezelf onbegrepen.
    Dingen te moeten verdragen, en aan de hand van God mee,
    op blind vertrouwen, maar ook blind omdat ik zijn bedoeling niet zie,
    soms echt niet snap..toch te doen, toch te weten, dat dit de bedoeling
    is van mij en het leven dat God bedoeld voor mij. Zoveel dat ik achter
    moet laten van U God. Mijn geliefde. Mijn familie. En nu God voel ik
    me verlaten. Terwijl ik dichter bij U ben dan ooit. Ik voer Uw werk uit.
    En de stilte die ik ervaar in mezelf, maakt de schreeuw van pijn en
    gemis dieper hoorbaar. Uw wegen God zijn oprecht ondoorgrondelijk.
    En ik vind U ook niet altijd even aardig. Dat mag toch God.
    Toch leg ik mijn beide handen in de Uwe. Mijn Hart in Uw schoot.
    Ontfermt U zich over mij God. Bescherm mij.
    Waar de duisternis plaats zal maken voor Vrede en Rust.
    Liefde waar onrust was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik sluit me volledig bij U aan, Gabrielle en nestel me in Gods armen.

      Verwijderen
    2. Je bekommeren om je medemensen? Schrijnende gevallen ! Wij kennen ze allemaal. Ze zijn vaak onbereikbaar voor ons.Voor hen bidden iedere dag ! Soms vraag ik, God helpt dit nou!

      Verwijderen
    3. Zoveel dat ik achter moet laten... Mijn geliefde. Mijn familie...
      Is dat de banden van het juk ontbinden, de verdrukten bevrijden, en ieder juk breken ?

      Verwijderen
  2. Het vasten dat ik wens moet gepaard gaan met werken van naastenliefde.
    Loskomen uit mijn eigen ‘ik’. Bevrijding uit mijn eigen beslotenheid.
    Breken met eigen kritische en wrevelige gezindheid en onverdraagzaamheid.
    Mijn vasten moet vruchten van bekering met zich meebrengen.
    Een groeien in de liefde en gegevenheid aan mijn naaste.
    Pas zo kan mijn vasten de Heer echt behagen.
    Vasten begint in het hart, in een bekering van levensstijl.
    Geen mooie woorden maar concrete daden.
    Zo vasten Jezus is U aangenaam,
    met zo een vasten krijgt mijn gebed wél verhoring.
    Aan mij ruimte scheppen voor Uw aanwezigheid.
    U zo onder de mensen brengen door daden van liefde en barmhartigheid.
    Geen mooie leuzen en voornemens, maar concrete daden.
    De liefde tastbaar maken!

    BeantwoordenVerwijderen